2009. április 26., vasárnap

HTPC építés: legyen olcsó, hatékony, halk

Amikor végre valahára vettünk egy LCD TV-t, akkor el kezdtem gondolkodni, hogy ideje lenne lecserélni a Squeezebox Duetemet egy HTPC-re. Filmet relatív ritkán szoktam nézni, a házimozis hype pedig sose érintett meg, de azert vannak kétségtelenül vonzó részei a dolognak.

Az alkatrészek kiválasztásának mikéntkébe annyira nem akarok belemenni, sebességileg volt olyan kritérium, hogy szoftveresen is elvigye a FullHD videókat, de azért rendelkezzen hardveres dekódolási lehetőséggel is. Sokat agyaltam mindenféle kis gépen (épp robbanás előtt a piac), de drágák, és mivel nem standard PC-s alkatrészeket használnak, nehéz megoldani: ha nem csendes, vagy nem jó rajta valamilyen kimenet, esetleg idővel meghibásodik valami. Egyszóval legyen hagyományos alkatrészekből, ennek előnye, hogy olcsón és egyszerűen beszerezhetőek, bővíthetőek. Egy rövídített lista, próbáltam jó ár/érték arányú egységeket választani:
  • AMD Athlon 64 X2 4850e AM2 BOX
  • ARCTIC COOLING Freezer 64 PRO
  • GIGABYTE GA-MA78GM-DS2H
  • APACER 2048Mb DDR2 800Mhz KIT
  • SAMSUNG 1000GB F2 EcoGreen 5400rpm 32MB SATA2
  • SAMSUNG SH-S223F/BEBE Fekete
  • CORSAIR PSU-400CX
  • GMC R-2 Toast White
  • olcsó távirányító az E-bayről
Minden körültekintésem ellenére (szempont volt az alaplapi hangcodec típusa) sajnos az SPDIF kimenet minősége hagyott kívánni valót maga után, egy E-MU 0404 PCI hangkártyát tettem bele, mint szintén költéghatékony megoldást. Erre azért van szükség, mert elsősorban zenét hallgatok. Próbáltam egy TC Electronic Konnekt 8 "kártyát" is, ami nagyon tetszett, de mivel az ára több, mint az egész gépé, és egy külső egység lett volna, gondoltam előbb végigpróbálok pár észszerűbbnek tűnő hangkártyát.


Alapállapotban a ház az árához képest egy meglepően minőségi érzetet keltő szerkezet, de azért nem tudja meghazudtolni önmagát: filigrán lemezekből összerakott pille dobozka, ami a táp után "farnehéz" lett. Komolyan figyelni kellett rá, hogy az ember nehogy fellökje. Ilyen kialakítás mellett nem várható el túl sok hang és rezonancia csillapítás. Nem az első ház volt, aminél ilyesmivel kísérleteztem, így gyorsan beszereztem a hiányzó kellékeket: egy kb. negyed négyzetméter cipőtalp, és hangcsillapító szivacs. A gumi tömegnövelő, és felragasztva szendvics-szerkezetként remekül csillapítja a rezgéseket. A hangcsillapító inkább csak a magas hangok szétszórására jó, megszünteti a "dobozhangot", a ház nem erősíti fel a belső zörejeket.


Amilyen átalakításokat végezni szoktam, szinte mindig szempont, hogy visszaállítható legyen az eredeti állapot: rögzítésre sima csomagoláshoz használt ragaszószalagot és gyurmaragasztót használtam. Volt ahol a szivacsot nem kellett rögzíteni, mert könnyű volt és megtámasztotta a környezete. A megoldásoknál nem játszott szerepet a kivitelezés minősége, teljesen zárt megoldásról van szó.

Fontos hogy lefedjünk minden felesleges (vagy annak gondolt) szellőző nyílást: ehhez természetesen csinálni kell hőmérsékleti teszteket, mert nem fülledhet be a gép. Ha meg lehetett oldani, akkor kapott a nyílás egy réteg gumit, és erre került a szivacs (ahol elfért). Az első részt hagytam szabadon, a gép elhelyezésénél két részre kell figyelni: a gép elejének alsó része, és a táp mögötti résznél hagyjunk helyet. A kellően csendes háznál mindig kritikus pont a winchester rezgéscsillapítása: két gumiszalagot használtam (ugyanaz a cipőtalp) - megfelelően illuminálhatjuk a nem kívánt zajokat.


Mivel kis fogyasztású gépről van szó, nem igényel a tápon kívül más kiegészítő ventilátort. A winchester előtt szívja át levegőt, átrobog a processzorhűtőn, majd a tápnál távozik a dobozból. Nincs ebben semmi újdonság, amikor az ATX szabványt anno megalkották, pontosan így nézett ki egy hűtési megoldás. A hőmérsékletek maximális terhelés mellett is kellemesek: 30-40 fok közötti processzor és chipset, és 30 fok alatt winchester hőmérséklet. Prime95 stabilitásteszttel sikerült csak némileg 40 fok fölé (43) húznom a processzort.


Az zajcsillapítási eredmény? Jó lett! Ha azt írom, hogy szubjektív hangtesztben a Seasonic belű táp a leghangosabb alkatrész, akkor azt hiszem nem túlzok, hogy egy nagyon halk gépet sikerült készíteni. Alapvetően 700-800 fordulat közötti tartományban tartja a processzor automatikus vezérlése a ventilátort, és nagyobb terhelésre sem megy 1100 RPM fölé. Ehhez képest a tesztelés alatt az 1500-as fordulat is alig szűrődött ki (ez már hangos szokott lenni).

Hogy kicsit tovább hegyezzek a fogyasztáson "downclockoltam" a processzort - de ennek eredményéről majd legközelebb.